داستان گونگی در آثار مهدی اخوان ثالث
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده رامین زابلی
- استاد راهنما مریم خلیلی جهانتیغ محمد بارانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: روایت بازگویی اموری است که در گذشته اتفاق افتاده و در تعبیر و تلقی تاریخی، بستری است مناسب برای گزارش واقعه که باید در آن ترتیب واقعی رویدادها رعایت گردد. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از سروده های مهدی اخوان ثالث (م. امید) را اشعاری تشکیل می دهد که روایت در آنها مشهود و داستان گونه بودن اینگونه اشعارملموس می باشد و با توجه به اینکه همه سروده های روایی شاعر تاکنون از دید داستان-گونگی مورد بررسی قرار نگرفته است، در این پژوهش برای پی بردن به این موضوع که داستان گویی چه جایگاهی در آثار مهدی اخوان ثالث دارد و آیا در این راه موفق بوده است یا خیر؟ با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی آثار روایی شاعر پرداخته شده است.ذهنیت قصّه گو،نیاز زمانه،تأثیر پذیری از برخی شاعران پیش از خود مانند فردوسی و نیما و...از جمله عواملی هستند که اخوان را به سمت و سوی شعرهای روایی و داستان گونه سوق می دهد. شاعر سروده های روایی خود را که درونمایه ی اصلی آنها، درونمایه های اجتماعی و سیاسی است، در اکثر مواقع از طریق زاویه ی دید اول شخص و دانای کل و از طریق اشخاص متنوعی که برای روایت های خود خلق می کند و همینطور گفتگوهایی که به طرق مختلف میان آنها شکل می دهد به همراه توصیفات فراوان به صورت قصه و داستان بیان می کند.در سروده های روایی موفق شاعر دیگر عناصر داستانی مانند:گره افکنی، گره گشایی،کشمکش،نقطه ی اوج،هول و ولا،لحن و... قابل توجه می باشد. آنجا که شاعر عامدانه به سمت و سوی روایت و شعرهای روایی حرکت کرده است، هنر او را در سرودن شعرهای روایی و داستان گونه و قدرت او را در بکارگیری اکثر عناصر داستانی به خوبی مشاهده می کنیم. کلمات کلیدی: داستان گونگی،عناصر داستان،مهدی اخوان ثالث ،روایت،اشعار سنتی،اشعار نیمایی
منابع مشابه
مؤلّفههای پسااستعماری در اشعار مهدی اخوان ثالث
مطالعات پسااستعماری یکی از حوزههای مطالعات جدید در مورد کشورهای موسوم به جهان سوم و نگرشی انتقادی به مجموعهای از رهیافتهای نظری است که با تأکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری میپردازد. ادوارد سعید، بنیانگذار واقعی نظریۀ پسااستعماری در کتاب شرقشناسیاش بر این اصل تکیه دارد که متفکران غربی، عمدتاً تصویر نادرستی از مشرق به مثابۀ «دیگری» مطرح کردهاند. وی بر این باور بود که ...
متن کاملبررسی انواع آشناییزدایی درآثار مهدی اخوان ثالث
آشناییزدایی یکی از اساسیترین مفاهیم مطرح در نظریة فرمالیستهای روس است که هدف آن، بررسی جنبههایی از زبان است که منجر به آفرینش ادبی میشود. تمهیدات ادبی به سبب کاربرد فراوان تکراری میشوند و توانایی ایجاد غرابت را از دست میدهند. در یک تعریف گسترده آشناییزدایی، عبارت از تمام شگردها و فنونی است که نویسنده یا شاعر از آنها بهره میبرد تا جهان متن را به چشم مخاطبان خود بیگانه بنمایاند. هنرمند...
متن کاملتأملات فلسفی و هستیشناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی میکند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطورههای ملی خلاصه میکند، تأمل در اشعار او نشان میدهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلیترین دلمشغولیهای او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبههای ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملجستاری در مفهوم آرمانشهر از دیدگاه مهدی اخوان ثالث
موضوع مقاله، آرمانشهر در اندیشه مهدی اخوان ثالث است. این پژوهش درپیِ جوابدادن به این سؤال است که در شعر اخوان ثالث، آرمانشهر چه مؤلفههایی دارد؟ این مؤلفهها در اندیشه و شعر او به چه صورتی به کار رفته است؟ دامنه مفاهیم آرمانشهر به کدام مبانی محدود میشود و هنگام بررسی و تبیین اصطلاحات آرمانشهر در شعر اخوان، چه تعریفی از آنها میتوان کرد و ساختار آنها را تعیین نمود. در این مقاله، تحلیل محتوایی (...
متن کاملمیراثگرایی در شعر مهدی اخوان ثالث و أمل دُنقُل
مهدی اخوان ثالث کار خود را در آغاز دورهی نوگرایی با سرودن شعر به سبک خراسانی آغاز کرد، اما خیلی زود راه نیما را پیدا کرد و بهعنوان یکی از وفادارترین یاران وی باقی ماند. أمل دنقل، شاعر ملیگرای مصری، در سال 1940 (1319 ه.ش) در "قنا" به دنیا آمد. او که در عصر رؤیاهای تعصبگرایانهی عربی مصر میزیست، به شاعر اعتراض مشهور است. دلبستگی اخوان به میراث نیاکان خویش چنان است که در جای جای سرودههای او،...
متن کاملشگردهای روایت در شعرهای روایی مهدی اخوان ثالث
از مهمّترین ویژگیهای شعر مهدی اخوان ثالث (1307-1369) روایی بودن آنهاست؛ امّا آنچه به شعرهای روایی او برجستگی ویژهای میبخشد و آن را از آثار شاعران معاصرش متمایز میسازد، شیوهها و شگردهای او در روایت است. وی در شعر از عنصر روایت به گونهای خاصّ استفاده کرده است که با وجود نقش برجستة بسیاری از شگرد (=تکنیک)ها، ساختار روایی شعر هرگز لطمهای به جوهر شعر نمیزند. به عبارت دیگر، در آثار او بیش از آ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سیستان و بلوچستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023